|
|
L’Ajuntament de Tarragona concedeix a l’ICAC un mòdul a la Tabacalera.
El ple de l’Ajuntament de Tarragona va aprovar el dia 26 de juny, la concessió gratuïta del magatzem número 6 de la Tabacalera per un període de 50 anys.
El nou espai, de 3.000 m² repartits en quatre plantes, permetrà triplicar la superfície actual i millorar substancialment les condicions per a la recerca, la docència i la transferència de coneixement. La nova seu estarà situada a pocs metres de la Necròpolis paleocristiana i la seu del MNAT, esperem que aquesta proximitat obri noves oportunitats de col·laboració i sinergies entre institucions en recerca, conservació i divulgació.
|
|
|
|
|
|
Ens visita la consellera Núria Montserrat
La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, va visitar l’ICAC per conèixer els seus projectes de recerca. Va ser rebuda pel director Josep Maria Palet i l’administradora Maria Gradillas, amb qui va mantenir una reunió per tractar els reptes i línies estratègiques del centre. La visita va incloure un recorregut per diversos laboratoris i espais de recerca, on va poder parlar amb el personal del centre. Aquesta trobada s’emmarca dins el recorregut de la consellera pels centres CERCA, amb l’objectiu de donar-los visibilitat i escoltar les seves necessitats.
|
|
|
|
|
|
La UCC+i de l'ICAC aconsegueix un ajut de la FECYT
El programa IN-Vicum presentat per l’ICAC desenvoluparà fins a 5 accions. IN-Vicum és el nou programa anual d'activitats per al foment de la cultura científica en Arqueologia de l'ICAC. La UTIS-ICAC va ser reconeguda com a Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) al març de 2024, fet que ha permès accedir a finançament de la FECYT dins la convocatòria estatal per a programes de divulgació científica. Amb la voluntat de treure el coneixement més enllà dels murs del centre, ens fem nostra l'expressió llatina in vicum (“al carrer”), que dona nom al nostre projecte anual com a UCC+i.
L'objectiu marc del programa IN-Vicum és materialitzar un salt qualitatiu en els processos de valorització del coneixement cap a la societat.
|
|
|
|
|
|
Publicada la Memòria d'Activitats 2024
Ja es pot consultar a la web de l'ICAC la Memòria d'Activitats corresponent a l'any 2024.
El document recull les principals fites de l'any, com l'impuls de la nova seu a la Tabacalera, la consolidació de noves línies de recerca, la producció científica, l'aposta per la ciència oberta i el compromís amb la transferència de coneixement.
També s'hi reflecteix l'activitat formativa, amb una trentena de tesis doctorals dirigides i una forta implicació amb la formació avançada.
|
|
|
|
|
|
Lluna Magarolas s'incorpora a l'ICAC en el marc del programa d'ajuts Joan Oró
Donem la benvinguda a la Sra. Lluna Magarolas, que recentment s'ha incorporat com a investigadora predoctoral en el marc del programa d'ajuts Joan Oró.
Gràcies a aquest ajut elaborarà la tesi doctoral que porta per títol Estructuració del territori, patrons d’assentament i articulació del sistema de villae a l’ager Tarraconensis entre el període tardo-republicà i l’època imperial.
Alhora, també s'ha concedit la renovació de dues investigadores que ja formaven part del programa d'ajuts Joan Oró:
- Itziar Gutiérrez, que comença el segon any en el projecte "La cerámica de época visigoda en el Mediterráneo hispánico. Un estudio comparativo entre el norte de la Carthaginensis y el surt de la Tarraconensis (475-713 d.C.)".
- Isabel Mattuzzi, que continua un any més amb el projecte "Landscapes of Greek colonisation: an integrated archaeological approach of the compared territorial and landscape dynamics around the Ionian colonies of Abdera and Emporion (Thrace, Gr. and Catalunya, Sp.)".
|
|
|
|
|
|
Èxit del primer Seminari ARTISAN
Els dies 2 i 3 de juny, el grup de recerca MIRMED va organitzar el “I Seminario ARTISAN. Criterios de clasificación de la cerámica común en la Antigüedad Tardía” a Riba-roja de Túria.
Durant aquestes jornades es va tractar la metodologia emprada per la classificació de la ceràmica comuna amb la participació de cinc investigadors de diferents institucions. També van tenir l'oportunitat de visitar el jaciment de València la Vella i les seves ceràmiques.
|
|
|
|
|
|
En clau de ciència
Una adequada gestió de les dades de recerca et permet publicar-les en els Data Journals, un conjunt de revistes científiques especialitzades en la publicació de conjunts de dades o data papers. En aquesta guia de la UPO trobaràs exemples i consells per estructurar-los.
|
|
|
|
|
Recursos per la Igualtat i la Diversitat
Coneixes la Guia Pràctica per a la Inclusió de la Perspectiva de Diversitat Sexual i de Gènere en la Recerca? És un document que té com a objectiu promoure metodologies de recerca inclusives i respectuoses amb la diversitat LGBTIQ+. Aquesta publicació proporciona eines concretes per integrar enfocaments no binaris i lliures de biaixos en projectes científics i socials.
|
|
|
|