• Contacto
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Quiénes somos
    Investigadores en arqueología
    • Saludo del director
    • Institución
    • Organización
    • Personal
    • Memorias
    • Convenios
    • Igualdad
    • Presencia institucional
    • Excelencia en RH
    • Trabajar en el ICAC
    • Portal de la transparencia
    • Protección de datos
    • Perfil del contratante
    • Facturación electrónica
    • Contacto
  • Investigación
    Creamos conocimiento
    • Grupos de investigación
    • Personal investigador
    • Proyectos
    • Publicaciones científicas
    • Laboratorios
    • Ciencia abierta
    • Tesis doctorales
    • Acciones MSC
  • Formación
    Arqueólogos del mañana
    • Máster universitario en Arqueología Clásica Aplicada. Investigación y transferencia
    • Doctorado interuniversitario en Arqueología Clásica
    • Otros programas
  • Difusión
    Conectados con la sociedad
    • Actividades del ICAC
    • Actividades de los investigadores
    • Transferencia del conocimiento
    • Programa de radio
    • Patrimonio en 3D
  • Servicios
    Apoyo a la investigación
    • Centro de documentación y Biblioteca
    • Unidad de Estudios Arqueométricos
    • Servicio de publicaciones
    • Plataformas científicas
    • Unidad de Transferencia e Impacto Social
  • Actualidad
    Últimas novedades
    • Noticias
    • Agenda
    • Boletín Archeonea
    • Prensa
    • Suscripción

Noticias

/ Actualidad / Noticias / Uncategorized @ca

La necròpolis d’Oxirrinc: últimes troballes després de setze anys d’excavacions a Egipte

31 enero 2010

Aquest any és el setzè que la Missió Arqueològica d’Oxirrinc excava aquest jaciment de l’Egipte Mitjà. La iniciativa la va engegar el 1992 el catedràtic Josep Padró (UB) en col•laboració amb la professora Eva Subías (URV) i l’arqueòloga Maite Mascort (Direcció General del Patrimoni Cultural). El 2004 es va signar el primer contracte programa per potenciar la Missió entre la UB, la URV i l’ICAC, actuals impulsors de la Missió juntament amb el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya.

L’objectiu de la Missió és donar continuïtat als estudis historicoarqueològics d’expedicions anteriors i alhora promoure la recerca a Oxirrinc, conservar-ne les estructures descobertes i potenciar la museïtzació del jaciment.

El jaciment d’Oxirrinc està situat a la vora del poble d’El Bahnasa, a uns 200 km al sud del Caire. Es va identificar durant l’expedició de Napoleó Bonaparte i des del 1897 ha estat objecte d’excavacions. Es tracta d’una àrea d’enterraments ininterromputs des del segle VII aC fins al VII dC molt coneguda pels milers de papirs que s’hi han trobat, la majoria escrits en grec. Faltava, però, fer-ne una exploració arqueològica, i és el que fa la Missió des del 1992. Els treballs s’han centrat en l’excavació de la Necròpolis Alta, però també de l’Osireion i el suburbi occidental de l’antiga ciutat d’Oxirrinc, i el 2008 es començarà una nova recerca de la societat oxirrinquita al Turó dels Ocells.

Per a més informació, llegiu l’últim número de la revista Nilus (Butlletí de la Societat Catalana d’Egiptologia), que és un monogràfic dedicat al jaciment d’Oxirrinc. Vegeu també, en el document adjunt, el reportatge publicat a La Vanguardia el 8/6/2008.

Reportatge «Gracias al ladrón»

A continuació trobareu imatges de les excavacions i de les troballes més importants fetes recentment, entre les quals destaca una màscara infantil que conserva un revestiment en or (vegeu pàgina inicial).

Vista de la Necròpolis Alta.

necropolis

Excavació a la zona d’accés a la Necròpolis Alta.

acces necropolis

Sarcòfags procedents de la necròpolis.

sardofag masculi sarcofag nou

Porta de l’Osireion, temple subterrani dedicat a Osiris, el segon més gran d’Egipte i l’únic que es conserva íntegre.

porta Osireion

Màscara de tomba hel·lenística.

mascara hel·lenistica

Excavació del sector occidental de la ciutat d’Oxirrinc.

sector occidental

Sala de les columnes de la fortalesa bizantina.

sala columnes

COMPARTE:
Imprimir PDF
« Xerrada sobre fotografia panoràmica en arqueologia
Participació en el congrés Transformaçoes da paisagem, a Portugal »

Actualidad

  • Noticias
  • Agenda
  • Boletín Archeonea
    • Histórico Archeonea
  • Prensa
  • Suscripción
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Teléfono: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Aviso legal · Política de cookies
Esta web está en el PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord