• Contacto
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Quiénes somos
    Investigadores en arqueología
    • Saludo del director
    • Institución
    • Organización
    • Personal
    • Memorias
    • Convenios
    • Igualdad
    • Presencia institucional
    • Excelencia en RH
    • Trabajar en el ICAC
    • Portal de la transparencia
    • Protección de datos
    • Perfil del contratante
    • Facturación electrónica
    • Contacto
  • Investigación
    Creamos conocimiento
    • Grupos de investigación
    • Personal investigador
    • Proyectos
    • Publicaciones científicas
    • Laboratorios
    • Ciencia abierta
    • Tesis doctorales
    • Acciones MSC
  • Formación
    Arqueólogos del mañana
    • Máster universitario en Arqueología Clásica Aplicada. Investigación y transferencia
    • Doctorado interuniversitario en Arqueología Clásica
    • Otros programas
  • Difusión
    Conectados con la sociedad
    • Actividades del ICAC
    • Actividades de los investigadores
    • Transferencia del conocimiento
    • Programa de radio
    • Patrimonio en 3D
  • Servicios
    Apoyo a la investigación
    • Centro de documentación y Biblioteca
    • Unidad de Estudios Arqueométricos
    • Servicio de publicaciones
    • Plataformas científicas
    • Unidad de Transferencia e Impacto Social
  • Actualidad
    Últimas novedades
    • Noticias
    • Agenda
    • Boletín Archeonea
    • Prensa
    • Suscripción

Noticias

/ Actualidad / Noticias / Uncategorized @ca

Presentació del Fons Pere de Palol, un llegat de quasi 60.000 documents

30 junio 2010

Pere de PalolEl dimecres 14 d’abril a les 12 del migdia es presenta a la sala d’actes de l’Institut el Fons Pere de Palol amb la presència del fill d’aquest eminent arqueòleg, Miquel de Palol, escriptor i arquitecte. En l’acte també hi intervindran la directora de l’ICAC, la Dra. Isabel Rodà; la responsable del Centre de Documentació de l’ICAC, la Sra. Raquel Muñoz, i el primer director de l’ICAC, el Dr. Josep Guitart, que glosarà, en homenatge, la figura de Pere de Palol.

Invitació

Des del 2006 set professionals de l’ICAC han treballat en la identificació, descripció, catalogació i custòdia del fons documental i bibliogràfic del professor Palol. La part bibliogràfica la integren de més de 12.000 documents, consultables al catàleg col·lectiu de les universitats catalanes. L’arxiu personal està format per més de 45.000 documents, que ara estan descrits i identificats en una base de dades consultable a l’ICAC i properament, també, a la web de l’Institut.

Aquest ingent fons personal consta de material iconogràfic i textual, i en destaca la gran quantitat de material inèdit dels jaciments on va treballar el Dr. Palol, amb més de 25.000 imatges (fotografies, diapositives, negatius, plànols, dibuixos, etc.). La part textual inclou una extensa correspondència amb altres arqueòlegs, a més de notes preses durant les excavacions, amb més de 20.000 referències.

Pere de Palol, síntesi biogràfica

Pere de Palol i Salellas (Girona, 1923–Barcelona, 2005) va cursar estudis d’Història a la Universitat de Barcelona, culminats amb la tesi doctoral Bronces hispanovisigodos de origen mediterráneo: jarritas y patenas litúrgicas (1948). Aquest treball va marcar el que seria la seva línia prioritària d’estudi, l’antiguitat tardana. Es va dedicar a la docència i la recerca de camp, i entre les seves principals excavacions hi ha les d’Agullana (Girona), Roses i Puig Rom (Girona), Clunia (Burgos), La Olmeda (Palència), Es Cap des Port (Menorca) i el Bovalar (Lleida).

La seva trajectòrial va donar més de 280 títols entre llibres, articles i ponències, en què va abodar la transformació i la continuïtat entre el món romà i tardoantic, el món visigòtic, la cristianització de l’aristocràcia, els conjunts episcopals, la iconografia romana i medieval i els bronzes litúrgics i profans.

Col·laboració amb altres institucions

Amb l’arribada del Fons Pere de Palol a l’Institut, el repte actual és l’establiment de convenis de col·laboració amb les diverses institucions amb les quals es va relacionar laboralment el Dr. Palol, i així aprofundir en la identificació, descripció i digitalització del fons. En aquest sentit, el 2009 ja es va signar el primer conveni de col·laboració amb la Diputació de Palència, que permetrà digitalitzar i estudiar els fons relacionats amb aquesta província.

COMPARTE:
Imprimir PDF
« ‘Cum laude’ per a una tesi sobre xarxa viària a la Catalunya romana
L’ICAC nomena el seu Consell Científic Assessor al mes d’abril »

Actualidad

  • Noticias
  • Agenda
  • Boletín Archeonea
    • Histórico Archeonea
  • Prensa
  • Suscripción
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Teléfono: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Aviso legal · Política de cookies
Esta web está en el PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord