• Contacto
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Quiénes somos
    Investigadores en arqueología
    • Saludo del director
    • Institución
    • Organización
    • Personal
    • Memorias
    • Convenios
    • Igualdad
    • Presencia institucional
    • Excelencia en RH
    • Trabajar en el ICAC
    • Portal de la transparencia
    • Protección de datos
    • Perfil del contratante
    • Facturación electrónica
    • Contacto
  • Investigación
    Creamos conocimiento
    • Grupos de investigación
    • Personal investigador
    • Proyectos
    • Publicaciones científicas
    • Laboratorios
    • Ciencia abierta
    • Tesis doctorales
    • Acciones MSC
  • Formación
    Arqueólogos del mañana
    • Máster universitario en Arqueología Clásica Aplicada. Investigación y transferencia
    • Doctorado interuniversitario en Arqueología Clásica
    • Otros programas
  • Difusión
    Conectados con la sociedad
    • Actividades del ICAC
    • Actividades de los investigadores
    • Transferencia del conocimiento
    • Programa de radio
    • Patrimonio en 3D
  • Servicios
    Apoyo a la investigación
    • Centro de documentación y Biblioteca
    • Unidad de Estudios Arqueométricos
    • Servicio de publicaciones
    • Plataformas científicas
    • Unidad de Transferencia e Impacto Social
  • Actualidad
    Últimas novedades
    • Noticias
    • Agenda
    • Boletín Archeonea
    • Prensa
    • Suscripción

Noticias

/ Actualidad / Noticias / Entrevista

“Fer-se preguntes noves és el que fa avançar les humanitats”

Entrevista11 abril 2016

Manuel Parada al claustre de la Catedral de Tarragona.

Manuel Parada López de Corselas (ICAC)

El Dr. Manuel Parada López de Corselas (ICAC) està fent el seminari “Arqueología e Historia del Arte, disciplinas hermanas: un recorrido histórico y nuevas perspectivas” a l’ICAC. Un seminari dut a terme en el marc del Màster en Arqueologia Clàssica però obert al públic. Consta de quatre sessions independents, de les quals només s’ha fet la primera.

Arqueologia i història de l’art tenen una relació fecunda?
El que aborda l’arqueòleg té a veure amb les belles arts, arquitectura inclosa. De fet l’arqueologia es pot dir que neix de la història de l’art. Des del segle XV l’antiquari va a l’objecte artístic, però serà l’arqueologia la que proporcionarà eines per valorar el context d’aquest objecte.

Quin objectiu té el seminari?
Dotar els alumnes que s’estan especialitzant en arqueologia d’una visió i uns criteris des de la història de l’art que els ajudin a fer-se altres preguntes. Com en tota disciplina humanística, hem d’aspirar a eixamplar la mirada i estar oberts al debat interdisciplinari. Sols així podem ser professionals efectius, originals, únics, i no mà d’obra barata.

Com planteges el curs?
No amb classes magistrals sinó oberta a la participació i a la crítica. La idea és fomentar el debat, qüestionar els grans tòpics de la historiografia. En humanitats el que ens fa avançar és el pensament lliure i l’esperit crític. Per això l’avaluació és laxa: el que s’espera dels alumnes és que en surtin motivats per fer-se altres preguntes.

L’important per tu és fer preguntes noves?
Sí. En la resposta hi treballarà tota la comunitat científica. Puc posar un exemple meu? El viatge de Jan van Eyck a la península Ibèrica va tenir influència en la seva obra: n’agafa l’arquitectura hispano-musulmana, que llavors estava a l’avantguarda, com es reflecteix al quadre La Mare de Déu del canceller Rolin.

Com ho vas veure?
Estudiant l’arquitectura del poder em vaig adonar que certa tipologia arquitectònica que pinta només la va poder conèixer aquí. Ho vaig veure perquè no estava contaminat per la historiografia tradicional de l’anomenat “Renaixement”, que té Itàlia i Flandes, i no Espanya, com a referència de primer ordre.

Desfer-se dels tòpics sempre dóna fruits!
Jo començo per preguntar: som a l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica i en el Màster en Arqueologia Clàssica, però què vol dir “clàssic”, què vol dir “classicisme”? Què hi ha fora d’aquest concepte? Ens podem dedicar a estudiar l’art precolombí o els guerrers de Xian? Per què no? El que permet fer aquests salts és la voluntat i la gestió d’aquesta voluntat, no tant els mitjans econòmics.

Quin optimisme!
El curs també vol ser una invitació a vigilar amb les etiquetes. Posaré l’exemple d’Antoni Agustí, arquebisbe de Tarragona el segle XVI i jurista, però alhora, qui ho havia de dir?, un gran filòleg i un gran antiquari, autor d’un dels primers tractats de numismàtica d’Europa, molt important, Diálogos de medallas, inscripciones y otras antigüedades.

Sepulcre d'Antoni Agustí, arquebisbe de Tarragona, a més d'humanista, erudit i estudiós de l'antiguitat.
Sepulcre d’Antoni Agustí, arquebisbe de Tarragona, a més d’humanista, erudit i estudiós de l’antiguitat. Estava emparentat amb Lluís Pons d’Icart.

Un bon exemple d’humanista.
Exemple de la idea que voldria transmetre: no us tanqueu, obriu-vos a altres camps, sigueu el màxim de multidisciplinaris, que sereu més bons professionals, més bones persones i ciutadans, i més feliços!

Text i entrevista: Carme Badia i Puig

Manuel Parada defensa una tesi en Arqueologia i Història de l’art
Propera lectura de tesi: arquitectura i iconografia en l’Alt Imperi romà

COMPARTE:
Imprimir PDF
« Obert el termini d’inscripcions al Màster en Arqueologia Clàssica (2016-2017)
“Costa reconstruir el procés productiu de les pedreres romanes” »

Actualidad

  • Noticias
  • Agenda
  • Boletín Archeonea
    • Histórico Archeonea
  • Prensa
  • Suscripción
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Teléfono: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Aviso legal · Política de cookies
Esta web está en el PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord