• Contacto
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Quiénes somos
    Investigadores en arqueología
    • Saludo del director
    • Institución
    • Organización
    • Personal
    • Memorias
    • Convenios
    • Igualdad
    • Presencia institucional
    • Excelencia en RH
    • Trabajar en el ICAC
    • Portal de la transparencia
    • Protección de datos
    • Perfil del contratante
    • Facturación electrónica
    • Contacto
  • Investigación
    Creamos conocimiento
    • Grupos de investigación
    • Personal investigador
    • Proyectos
    • Publicaciones científicas
    • Laboratorios
    • Ciencia abierta
    • Tesis doctorales
    • Acciones MSC
  • Formación
    Arqueólogos del mañana
    • Máster universitario en Arqueología Clásica Aplicada. Investigación y transferencia
    • Doctorado interuniversitario en Arqueología Clásica
    • Otros programas
  • Difusión
    Conectados con la sociedad
    • Actividades del ICAC
    • Actividades de los investigadores
    • Transferencia del conocimiento
    • Programa de radio
    • Patrimonio en 3D
  • Servicios
    Apoyo a la investigación
    • Centro de documentación y Biblioteca
    • Unidad de Estudios Arqueométricos
    • Servicio de publicaciones
    • Plataformas científicas
    • Unidad de Transferencia e Impacto Social
  • Actualidad
    Últimas novedades
    • Noticias
    • Agenda
    • Boletín Archeonea
    • Prensa
    • Suscripción

Noticias

/ Actualidad / Noticias / Uncategorized @ca

Solcant la història, alumnes especials aprenen arqueologia amb l’ICAC

12 febrero 2016

Un arqueòleg mostra ceràmica romana a un alumne de l'Escola Solc.

Que alumnes d’educació especial coneguin l’arqueologia vivint-la.

Aquest és l’objectiu de Solcant la història, un projecte innovador que ha engegat l’ICAC amb l’Escola Solc de Tarragona i el Camp d’Aprenentatge de la ciutat de Tarragona, i amb la col·laboració de la revista Fet a Tarragona.

Com a experiència pilot, un centre de recerca en arqueologia, l’ICAC, obre les portes a alumnes d’educació especial i els connecta amb un coneixement i uns professionals a què no arribarien d’una altra manera. És en aquest sentit que Solcant la història, fruit de la voluntat de tres institucions, és una experiència única i pionera amb un format didàctic inèdit.

En concret, durant el curs 2015-2016 un total de 32 nois i noies d’entre 7 i 20 anys “solquen la història” participant en un seguit d’activitats teòriques i pràctiques que els endinsen en el món de la investigació arqueològica i en el dia a dia d’un arqueòleg amb l’objectiu que descobreixin l’arqueologia de forma experimental.

Més informació: Solcant la història

Una troballa desperta la curiositat

L’interès per la reconstrucció del passat va començar a principi de curs, quan aquests alumnes van trobar un fòssil marí a l’escola. A partir d’aquí van treballar a l’aula i van preparar preguntes que van poder fer a un arqueòleg de l’Institut a través de videoconferència. La sessió va ser molt activa i entusiasta.

 Videoconferència entre els alumnes i un arqueòleg de l'ICAC.
Videoconferència entre els alumnes i un arqueòleg de l’ICAC.

Poc després, al desembre, van visitar la seu de l’Institut. Aquell dia van assistir a una xerrada molt participativa a la Sala d’actes sobre què és l’arqueologia i quina funció social té. A més, el director els va acompanyar per ensenyar-los les instal·lacions.

El director de l'ICAC, a la dreta, acompanyant els alumnes a la biblioteca.
El director de l’ICAC, a la dreta, acompanyant els alumnes a la biblioteca.

Al llarg de la jornada van poder conèixer de prop diversos aspectes de la disciplina: l’anàlisi petrogràfica (arqueometria), l’anàlisi de restes de fauna (zooarqueologia), la documentació de material ceràmic (a través de la fotografia) i  també van poder comprendre la importància de la biblioteca com a font de documentació de l’arqueòleg.

Xerrada a la Sala d’actes de l’ICAC.
Xerrada a la Sala d’actes de l’ICAC.
Visita al laboratori de la Unitat d’Estudis Arqueomètrics de l'ICAC.
Visita al laboratori de la Unitat d’Estudis Arqueomètrics de l’ICAC.
Una zooarqueòloga ensenya restes òssies d’animals.
Una zooarqueòloga ensenya restes òssies d’animals.

Fins al juny estan previstes moltes més sessions, impartides tant per professionals de l’ICAC com per professors de l’escola Solc i del Camp d’Aprenentatge. Entre aquestes activitats, destaquen els tallers d’arqueologia, les projeccions de vídeos i la sortida a la pedrera romana romana del Mèdol, molt estudiada per l’ICAC.

 

COMPARTE:
Imprimir PDF
« Termini obert per presentar comunicacions al 3r Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic
“Les províncies alpines són districtes militars, sota l’autoritat de l’emperador” »

Actualidad

  • Noticias
  • Agenda
  • Boletín Archeonea
    • Histórico Archeonea
  • Prensa
  • Suscripción
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Teléfono: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Aviso legal · Política de cookies
Esta web está en el PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord