• Contact
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Who are we?
    Researchers in Archaeology
    • Greetings from the Director
    • Institution
    • Organisation
    • Staff
    • Reports
    • Agreements
    • Gender equality
    • Institutional Presence
    • HR Excellence
    • Working at the ICAC
    • Transparency Portal
    • Data Protection
    • Profile of contracted person
    • Electronic Invoicing
    • Contact
  • Research
    We Generate Knowledge
    • Research Groups
    • Researchers
    • Projects
    • Scientific Output
    • Laboratories
    • Doctoral Theses
    • Open Science
    • MSC Actions
  • Training
    Tomorrow’s Archaeologists
    • Master’s Degree in Classical Archaeology
    • Doctoral Programme in Classical Archaeology
    • Other Programmes
  • Dissemination
    Connection with Society
    • ICAC Activities
    • Researcher Activities
    • Knowledge transfer
    • Radio show “Toquem pedra”
    • Patrimoni en 3D
  • Services
    Research Tools and Support
    • Documentation Centre and Library
    • Archaeometric Studies Unit
    • Publishing Services
    • Scientific Facilities
    • Knowledge Transfer and Social Impact Unit
  • News
    What’s
    New?
    • News
    • Agenda
    • Archeonea Newsletter
    • Press
    • Subscription

News

/ News / News / Uncategorized @ca

Seminari sobre arquitectura cristiana hispànica a l’antiguitat tardada

7 October 2010

 

 

7a edició de seminaris internacionals d’arqueologia clàssica

 

 

Mausoleu de Centcelles, monument estudiat pel professor Arbeiter (foto: Jordi López).

 

Quart seminari: “Arquitectura cristiana hispànica a l’antiguitat tardana”


18, 19 i 20 de maig del 2011

Dirigit pel prof. Achim Arbeiter de la Georg-August- Universität Göttingen

Coordinador científic: Dr. Jordi López Vilar (ICAC)

 

 

Conferència inaugural

 

“Feliz abundancia. El inventario abrumador de las antiguas iglesias hispánicas tres décadas después de Helmut Shlunk”, a càrrec del professor Achim Arbeiter, de la Georg-August- Universität Göttingen

 

Dimecres 18 de maig del 2011 a les 19 hores a la Sala d’Actes de l’Institut

Invitació

 


Santa Costanza. Mosaics de la volta anular, estudiats en profunditat pel professor Arbeiter (foto: Wiki Commons).

Les terres hispàniques ofereixen una gran riquesa de patrimoni arquitèctonic tardorom i altmedieval. L’estudi dels monuments, de gran interès per a diverses disciplines relacionades amb la història de l’art o l’arqueologia, ha adquirit darrerament un inusitat interès. Es tracta d’una arquitectura essencialment religiosa que té els seus orígens en els models romans de l’antiguitat tardana i que, més tard, va donar pas a l’art romànic.

 

El seminari estarà dirigit pel professor Achim Arbeiter, un dels especialistes més reconeguts al món en arqueologia paleocristiana i altmedieval. També hi intervindran el professor de la Universitat de Girona Josep Maria Nolla; Júlia Beltrán de Heredia, del Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona; el Sr. Antonio Moro, del Museu de Terrassa; Mn. Josep M. Martí Bonet, director de l’Arxiu Diocesà de Barcelona i del Museu Diocesà de Barcelona. A més, hi participaran els investigadors de l’ICAC Jordi López i Josep M. Puche, que han treballat l’arquitectura paleocristiana de Tarragona; Sílvia Alcaide, parlant de les basíliques de les Balears, i Gemma Garcia, que exposarà el conjunt episcopal d’Egara.

 

Sant Miquel de Terrassa (foto: Wikipedia).

El professor Arbeiter dissertarà sobre els orígens de l’arquitectura paleocristiana i els primers monuments peninsulars que es daten al segle IV, coincidint amb la política filocristiana dels constantins. Farà un repàs de les principals restes d’època romana (segles IV i V), de les diverses basíliques i els seus components i monuments funeraris. També incidirà en l’arquitectura visigoda, pròpia dels segles VI-VII, que introdueix ja els elements que constituiran les bases de l’arquitectura medieval, i de la qual Espanya compta amb exemplars molt ben conservats. Finalment, s’endinsarà en l’arquitectura asturiana i l’anomenada “mossàrab”. Cal destacar que tots aquests temes constitueixen el tema de “Hispània antiqua”, una obra de la qual el professor Arbeiter està ultimant la nova edició corregida i augmentada.

 

 


Per raons de calendari acadèmic, per aquest quart seminari no es podran sol·licitar crèdits de lliure elecció.

 

 

Vegeu el programa dels quatre seminaris i inscripció.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SHARE:
Imprimir PDF
« “El mercat en el món romà era tan obert com ara”
Escultura Romana en Hispania, presentació d’un nou volum »

News

  • News
  • Agenda
  • Archeonea Newsletter
    • Archeonea’s archive
  • Press
  • Subscription
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Telephone: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Legal Notice · Cookie Policy
This web is on the PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord