• Contact
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Who are we?
    Researchers in Archaeology
    • Greetings from the Director
    • Institution
    • Organisation
    • Staff
    • Reports
    • Agreements
    • Gender equality
    • Institutional Presence
    • HR Excellence
    • Working at the ICAC
    • Transparency Portal
    • Data Protection
    • Profile of contracted person
    • Electronic Invoicing
    • Contact
  • Research
    We Generate Knowledge
    • Research Groups
    • Researchers
    • Projects
    • Scientific Output
    • Laboratories
    • Doctoral Theses
    • Open Science
    • MSC Actions
  • Training
    Tomorrow’s Archaeologists
    • Master’s Degree in Classical Archaeology
    • Doctoral Programme in Classical Archaeology
    • Other Programmes
  • Dissemination
    Connection with Society
    • ICAC Activities
    • Researcher Activities
    • Knowledge transfer
    • Radio show “Toquem pedra”
    • Patrimoni en 3D
  • Services
    Research Tools and Support
    • Documentation Centre and Library
    • Archaeometric Studies Unit
    • Publishing Services
    • Scientific Facilities
    • Knowledge Transfer and Social Impact Unit
  • News
    What’s
    New?
    • News
    • Agenda
    • Archeonea Newsletter
    • Press
    • Subscription

News

/ News / News / Uncategorized @ca

Lectura de tesi sobre els ‘marmora’ de la Toledo romana i tardoantiga

29 May 2013

 

 

 

 

La doctoranda Ana de Mesa Gárate (ICAC) llegeix la seva tesi el dimarts 11 de juny del 2013 a les 12 hores a la Sala d’actes de l’ICAC. El treball es titula “Los marmora de Toletum: estudio de los granitos y calizas del centro peninsular empleados en la ciudad romana y tardoantigua de Toledo”, i l’ha dirigit la Dra. Isabel Rodà (UAB/ICAC).

 

 

Formen tribunal:

– Presidenta: Sara Santoro (Università “G. d’Annunzio” Chieti-Pescara)

– Secretari: Aureli Àlvarez (UAB)

– Vocal: Begoña Soler (Instituto de Arqueología de Mérida)

 

 

 

Resum

 

Aquest treball se centra en la localització i estudi de les pedreres antigues de la ciutat romana i visigoda de Toledo i del seu territorium. L’autora ha fet un inventari dels usos testificats (epigrafia, escultura i decoració arquitectònica) de cadascun dels materials tractats i convenientment caracteritzats a través d’anàlisis petrogràfiques.

 

Un dels objectius de la tesi és trencar la dinàmica de no documentar una informació entesa tradicionalment com a òbvia i no mereixedora d’estudi. Destaca en aquest estudi la multidisciplinaritat: historiografia, història, arqueologia, tot i que és en els estudis geològics en què sobretot recolza la recerca.

 

Donada la complexitat històrica i geològica de Toledo, un altre objectiu ésl organitzar les dades geològiques i presentar-les de manera simple, permetent-ne l’aplicació directa a l’arqueologia.

 

Eel treball també ha establert, en la mesura del que ha estat possible, l’àrea d’influència d’aquests marmora locals, al mateix temps que la seva concurrència amb altres marmora hispans o importats presents en l’àmbit d’estudi.

 

S’ha realitzat un estudi petrogràfic de dos importants monuments romans: el circ i l’aqüeducte, de diverses peces del Museu de Santa Creu de Toledo, i dels materials de pedreres o possibles punts d’explotació. L’anàlisi comparativa de totes les mostres ha confirmat pedreres d’època romana i visigoda, l’existència de pedreres importants a la mateixa ciutat, i nous plantejaments sobre la topografia romana de la ciutat.

 

 

Més informació

Entrevista a Ana de Mesa: “La pedra del circ de Toledo provenia de la mateixa ciutat”

 

 

SHARE:
Imprimir PDF
« “La ciutat no s’acaba a la muralla”
“El model 3D serveix per a l’explotació científica i de gestió d’un monument” »

News

  • News
  • Agenda
  • Archeonea Newsletter
    • Archeonea’s archive
  • Press
  • Subscription
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Telephone: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Legal Notice · Cookie Policy
This web is on the PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord