
Que alumnes d’educació especial coneguin l’arqueologia vivint-la.
Aquest és l’objectiu de Solcant la història, un projecte innovador que ha engegat l’ICAC amb l’Escola Solc de Tarragona i el Camp d’Aprenentatge de la ciutat de Tarragona, i amb la col·laboració de la revista Fet a Tarragona.
Com a experiència pilot, un centre de recerca en arqueologia, l’ICAC, obre les portes a alumnes d’educació especial i els connecta amb un coneixement i uns professionals a què no arribarien d’una altra manera. És en aquest sentit que Solcant la història, fruit de la voluntat de tres institucions, és una experiència única i pionera amb un format didàctic inèdit.
En concret, durant el curs 2015-2016 un total de 32 nois i noies d’entre 7 i 20 anys “solquen la història” participant en un seguit d’activitats teòriques i pràctiques que els endinsen en el món de la investigació arqueològica i en el dia a dia d’un arqueòleg amb l’objectiu que descobreixin l’arqueologia de forma experimental.
Més informació: Solcant la història
Una troballa desperta la curiositat
L’interès per la reconstrucció del passat va començar a principi de curs, quan aquests alumnes van trobar un fòssil marí a l’escola. A partir d’aquí van treballar a l’aula i van preparar preguntes que van poder fer a un arqueòleg de l’Institut a través de videoconferència. La sessió va ser molt activa i entusiasta.

Poc després, al desembre, van visitar la seu de l’Institut. Aquell dia van assistir a una xerrada molt participativa a la Sala d’actes sobre què és l’arqueologia i quina funció social té. A més, el director els va acompanyar per ensenyar-los les instal·lacions.

Al llarg de la jornada van poder conèixer de prop diversos aspectes de la disciplina: l’anàlisi petrogràfica (arqueometria), l’anàlisi de restes de fauna (zooarqueologia), la documentació de material ceràmic (a través de la fotografia) i també van poder comprendre la importància de la biblioteca com a font de documentació de l’arqueòleg.



Fins al juny estan previstes moltes més sessions, impartides tant per professionals de l’ICAC com per professors de l’escola Solc i del Camp d’Aprenentatge. Entre aquestes activitats, destaquen els tallers d’arqueologia, les projeccions de vídeos i la sortida a la pedrera romana romana del Mèdol, molt estudiada per l’ICAC.