
L’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), en col·laboració amb la Fundació Universitat Rovira i Virgili, presenta una formació pionera, en format de microcredencial, dedicada íntegrament als processos de transferència del coneixement i impacte social en l’àmbit de l’arqueologia i el patrimoni cultural.
Aquesta microcredencial vol donar resposta a una necessitat emergent: connectar patrimoni, història, cultura, ciència, educació i territori per generar valor social i econòmic.
Es tracta d’una iniciativa innovadora que ofereix una aproximació completa al marc teòric i metodològic de la transferència del coneixement en l’àmbit de les Humanitats, amb especial atenció al patrimoni històrico-arqueològic i cultural. El programa no només introdueix els conceptes clau, sinó que també explora les estratègies i eines necessàries per transformar el coneixement acadèmic en valor social.
El curs aborda totes les fases del procés de transferència: des del disseny i planificació de projectes fins a la seva implementació i avaluació d’impacte. A més, incorpora casos pràctics i experiències d’èxit que van més enllà de la patrimonialització, com els enfocaments ACTS (Art, Ciència, Tecnologia i Societat), que promouen la interacció entre disciplines i la participació ciutadana.
El temari inclou continguts sobre estratègies de comunicació i divulgació científica, captació de finançament competitiu, innovació sociocultural i desenvolupament territorial sostenible. També es treballen metodologies participatives per implicar les comunitats locals en la gestió del patrimoni, així com eines per integrar recursos arqueològics, històrics i culturals en projectes educatius, turístics i socials. L’objectiu final és capacitar professionals (de l’arqueologia, de la gestió cultural i museística, del lleure socio-educatiu i cultural, docents, etc.) i agents locals (tècnics de cultura, turisme, desenvolupament territorial, etc.) perquè puguin liderar processos transformadors que connectin ciència, patrimoni i societat.
El curs té una durada de 6 ECTS (60 hores) i s’impartirà en modalitat virtual entre el 2 de febrer i el 22 de juny de 2026. En les sessions formatives intervindran reconeguts especialistes dels diversos àmbits com els membres del Grupo Llabor de la Universidad de Oviedo, la cooperativa BitLab o la curadora artística i cultural Eva García (projecte Opera Comunitària del Gran Teatre del Liceu).
Cal destacar que la microcredencial està subvencionada pel Pla Microcred.
Què són les microcredencials?
Les microcredencials són formacions curtes (menys de 15 crèdits) amb certificació universitària, dissenyades per facilitar la formació permanent i la millora de competències professionals. Permeten que persones amb o sense titulació universitària accedeixin a continguts especialitzats adaptats a les necessitats del mercat laboral i a reptes socials actuals.
Un nou perfil professional en expansió
Els agents de transferència i impacte social són un perfil emergent en entorns acadèmics, institucions culturals, administracions públiques i empreses consultores en innovació social. En arqueologia, aquest rol és clau per impulsar la divulgació científica, captar finançament competitiu i dissenyar estratègies educatives i turístiques que posin el patrimoni al servei de la societat.
Objectius del curs:
- • Conèixer els principals conceptes lligats a la transferència del coneixement i l’impacte social en l’àmbit de les Humanitats, posant el focus en el camp de l’arqueologia i el patrimoni cultural.
- • Capacitar a professionals de l’arqueologia i el patrimoni cultural en les competències que permeten dissenyar, executar i avaluar projectes basats en la transferència del coneixement, vinculant l’acadèmia amb el territori i la societat.
- • Dotar d’eines als professionals del sector de les Humanitats perquè puguin endegar processos de socialització del coneixement amb perspectiva comunitària, basats en la participació ciutadana i el desenvolupament territorial sostenible.
- • Capacitar agents locals (tècnics d’ajuntaments, diputacions, dinamitzadors socio-culturals, docents, gestors territorials, culturals, patrimonials, agents turístics) perquè integrin els recursos arqueològics, culturals, històrics, patrimonials i científics en les seves estratègies i accions.
- • Conèixer les bases teòriques i metodològiques de la innovació sociocultural transformativa.
Podeu consultar la fitxa tècnica aquí.
Inscripció prèvia a través del següent formulari.

