• Contacto
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Quiénes somos
    Investigadores en arqueología
    • Saludo del director
    • Institución
    • Organización
    • Personal
    • Memorias
    • Convenios
    • Igualdad
    • Presencia institucional
    • Excelencia en RH
    • Trabajar en el ICAC
    • Portal de la transparencia
    • Protección de datos
    • Perfil del contratante
    • Facturación electrónica
    • Contacto
  • Investigación
    Creamos conocimiento
    • Grupos de investigación
    • Personal investigador
    • Proyectos
    • Publicaciones científicas
    • Laboratorios
    • Ciencia abierta
    • Tesis doctorales
    • Acciones MSC
  • Formación
    Arqueólogos del mañana
    • Máster universitario en Arqueología Clásica Aplicada. Investigación y transferencia
    • Doctorado interuniversitario en Arqueología Clásica
    • Otros programas
  • Difusión
    Conectados con la sociedad
    • Actividades del ICAC
    • Actividades de los investigadores
    • Transferencia del conocimiento
    • Programa de radio
    • Patrimonio en 3D
  • Servicios
    Apoyo a la investigación
    • Centro de documentación y Biblioteca
    • Unidad de Estudios Arqueométricos
    • Servicio de publicaciones
    • Plataformas científicas
    • Unidad de Transferencia e Impacto Social
  • Actualidad
    Últimas novedades
    • Noticias
    • Agenda
    • Boletín Archeonea
    • Prensa
    • Suscripción

Noticias

/ Actualidad / Noticias / Difusió

Inauguració del parc arqueològic del jaciment de Puig Ciutat (Oristà, Osona)

22 febrero 2016

Zona de la muralla de Puig Ciutat. Foto: Àngels Pujol.

El dissabte 12 de març a les 10 del matí s’inaugura la museïtzació i l’obertura al públic del parc arqueològic  del jaciment de Puig Ciutat (Oristà, Osona). Durant l’acte els responsables de les intervencions faran una visita comentada.

Carles Padrós, investigador en formació de l’ICAC, és codirector de les excavacions a Puig Ciutat, juntament amb Roger Sala, arqueòleg especialista en geofísica, de l’empresa SOT, i Àngels Pujol, arqueòloga.

El jaciment, explorat des de l’any 2010 i amb una última intervenció el 2015, ocupa unes 5 hectàrees al cim d’un turó flanquejat per la riera Gavarresa, i  compta amb una ocupació des del Bronze final fins a època romana tardorepublicana.

En l’última fase, que ara s’ha museïtzat, l’assentament es va destruir de  manera violenta, molt probablement en el marc de la segona guerra civil romana entre les topes de Juli Cèsar i els partidaris de Gneu Pompeu (49-45 aC).

Els treballs duts a terme fins ara han permès identificar la muralla que tancaria l’espai pels vessants més accessibles, conèixer l’estructuració urbanística de l’assentament i també recuperar diversos elements que parlen de la vida dels seus habitants: abundant vaixella de procedència diversa, restes faunístiques en connexió anatòmica, etc.

Edifici central amb planta de domus. Foto: Àngels Pujol.
Edifici central amb planta de domus. Foto: Àngels Pujol.

El desembre passat es va dur a terme una intervenció per museïtzar dos espais del jaciment: un edifici complex arran de la muralla i un edifici singular de planta quadrada que podria acollir el comandament o tasques administratives.

Durant el projecte s’han efectuat diverses feines d’adequació de l’entorn, amb la col·locació d’una tanca perimetral i la millora dels accessos.

S’ha obert també una pàgina web dedicada al jaciment gràcies al projecte de l’1% Cultural de l’Eix Transversal de CEDINSA de l’any 2014, on es pot ampliar la informació i visitar el museu virtual, proveït de diverses reconstruccions 3D, tant de les estructures del jaciment com dels objectes recuperats.

S’ha dissenyat també un itinerari per l’interior del jaciment amb diversos plafons previstos de codis QR que permeten connectar amb la pàgina web, i realitzar d’aquesta manera una visita autònoma al parc arqueològic.

La intervenció, promoguda per l’Ajuntament d’Oristà, l’ha dut a terme l’empresa Actium i s’ha finançat amb un Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

“Puig Ciutat és un camp de proves de noves tecnologies per fer més eficient l’arqueologia” (Entrevista a Carles Padrós, 27/9/2013)

Conferència a Tribuna d’Arqueologia 2012-2013: “El jaciment tardorepublicà de Puig Ciutat (Oristà, Osona), nous mètodes aplicats a l’arqueologia de recerca”

Programa Sota terra (TV3): «Oristà: romans al Lluçanès» (8/3/2012)

COMPARTE:
Imprimir PDF
« Trobat un esquelet humà al jaciment ibèric de Nulles
El circ romà, tema del III Congrés Tarraco Biennal »

Actualidad

  • Noticias
  • Agenda
  • Boletín Archeonea
    • Histórico Archeonea
  • Prensa
  • Suscripción
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Teléfono: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Aviso legal · Política de cookies
Esta web está en el PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord