• Contact
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Who are we?
    Researchers in Archaeology
    • Greetings from the Director
    • Institution
    • Organisation
    • Staff
    • Reports
    • Agreements
    • Gender equality
    • Institutional Presence
    • HR Excellence
    • Working at the ICAC
    • Transparency Portal
    • Data Protection
    • Profile of contracted person
    • Electronic Invoicing
    • Contact
  • Research
    We Generate Knowledge
    • Research Groups
    • Researchers
    • Projects
    • Scientific Output
    • Laboratories
    • Doctoral Theses
    • Open Science
    • MSC Actions
  • Training
    Tomorrow’s Archaeologists
    • Master’s Degree in Classical Archaeology
    • Doctoral Programme in Classical Archaeology
    • Other Programmes
  • Dissemination
    Connection with Society
    • ICAC Activities
    • Researcher Activities
    • Knowledge transfer
    • Radio show “Toquem pedra”
    • Patrimoni en 3D
  • Services
    Research Tools and Support
    • Documentation Centre, Library and Open Science
    • Archaeometric Studies Unit
    • Publishing Services
    • Scientific Facilities
    • Knowledge Transfer and Social Impact Unit
  • News
    What’s
    New?
    • News
    • Agenda
    • Archeonea Newsletter
    • Press
    • Subscription

News

/ News / News / Uncategorized @ca

L’ICAC acull el primer taller del programa CERCA-RUMB sobre lideratge i masculinitats

2 October 2026

La iniciativa impulsada des de la Institució CERCA posa el focus en la implicació dels homes en la construcció d’entorns de recerca més igualitaris i sostenibles

L’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) ha acollit el primer taller presencial del programa CERCA-RUMB, una iniciativa de la Institució CERCA que convida a reflexionar sobre els models de lideratge i el paper dels homes en la transformació dels entorns de recerca.

Sota el títol «Lideratges i masculinitat», la sessió ha reunit una desena d’homes de diferents centres de recerca en un espai de reflexió i debat al voltant de les masculinitats, els models de lideratge i la perspectiva de gènere. La iniciativa ha estat presentada per Núria Alcaraz Coca, responsable de la Unitat de Gènere de la Institució CERCA, que ha explicat els objectius i el plantejament del programa.

Implicar els homes en el canvi

Moltes vegades s’identifica que la igualtat és un tema de les dones.

Una de les particularitats de CERCA-RUMB és que posa el focus específicament en els homes. Habitualment, les accions i formacions relacionades amb la igualtat i la perspectiva de gènere s’han adreçat principalment a les dones. I, quan són obertes a tota la comunitat, sovint són també les dones les que hi participen majoritàriament.

La Núria Alcaraz explica que el programa parteix de la necessitat que els homes també revisin els seus rols, actituds i maneres de liderar, i assumeixin un paper actiu en els processos de canvi.

CERCA-RUMB està format per cinc tallers que aborden diferents aspectes relacionats amb les masculinitats i la igualtat en l’àmbit de la recerca, amb la participació d’experts i expertes en aquest àmbit.

Els continguts inclouen, entre d’altres, la incorporació de la perspectiva de gènere als models de lideratge, la relació entre lideratge i hiperproductivitat, la identificació i abordatge de les violències masclistes, així com la distribució de les tasques i la persistència de rols feminitzats i masculinitzats dins les organitzacions.

La proposta aposta per un format presencial i vivencial, amb grups reduïts que permeten abordar aquestes qüestions des de l’experiència personal i professional dels participants. Cada taller presencial tindrà també una versió adaptada en línia, amb l’objectiu d’ampliar-ne l’accés i facilitar que més homes dels centres CERCA hi puguin participar, sigui des del seu territori o desplaçant-se a altres centres.

La Institució CERCA compta des de fa més d’un any amb una Unitat de Gènere i treballa de manera coordinada amb les comissions de gènere dels diferents centres. En aquest temps també ha impulsat CERCA-REMA, un programa de mentoria feminista adreçat a dones. L’experiència acumulada ha posat de manifest la necessitat de complementar aquestes actuacions amb espais específics de treball amb els homes.

SHARE:
Imprimir PDF
« ICAC takes part once again in the European Researchers’ Night with archaeological outreach activities

News

  • News
  • Agenda
  • Archeonea Newsletter
    • Archeonea’s archive
  • Press
  • Subscription
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Telephone: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2026 ICAC · Legal Notice · Cookie Policy
This web is on the PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.