Membres
IP: Diana Gorostidi Pi (URV-ICAC)
Investigadors/es sènior
Anna Gutiérrez Garcia-Moreno
Montserrat Claveria (CU-UAB)
Jesús Carruesco (URV-ICAC)
Investigadors/es postoctorals
Marie-Claire Savin (ICAC-UAB)
Simona Perna
Jordi Oliver
Investigadors predoctorals
Laura Galán
Marta Nicolás (URV)
Saray Garcia (UAB)
Teresa Buey (URV)
Hugo Feliu
Andrea Collado
Col·laboradors externs
Isabel Rodà de Llanza (UAB-ICAC)
Pilar Lapuente Mercadal (UniZar)
Isabelle Pianet (IRAMAT, Bordeus)
Virginia García-Entero (UNED)
Maria-Pia Darblade
Serena Vinci (UNED)
Adalberto Ottati (UPO)
Silvia González Soutelo (UAM)
Begoña Soler
J. Antonio Antolinos
Marta Moreno (UAB)
Piero Berni
F. Xavier Riu (UB)
Jaume Pòrtulas (UB)
Montserrat Reig Calpe
Antoni González Sanmartí
Alejandra Guzmán Almagro (UB)
Marta García Morcillo (Univ. Durkham)
Pablo Varona (Univ. Perugia)
Lucio Lauri (La Sapienza – URV)
Sílvia Llobet (ABAC)
Pau Sabaté
Ana Fernández Iglesias (URV)
El grup s’ articula entorn a dues línies de recerca:
Per la part dels estudis arqueomètric i de materials, els objectius dels propers anys es centraran en 2 grans aspectes. Per una banda, el desenvolupament de nous mètodes analítics que permetin anar més enllà en la identificació i diferenciació de materials lapidis indistingibles a simple vista (especialment marbres blancs, blanc/grisos i vetejats) amb un èmfasis especial en els materials peninsulars i pirinencs, l’ús dels quals s’ha anat posant en evidència durant els darrers anys. Per altra banda, com es configura el rol d’aquests marbres i altres materials (calcàries d’Espejón de Soria, broccatello de Tortosa, imitacions en vidre de marbres) com a mitjà d’expressió simbòlica de prestigi polític, de poder econòmic, d’auto-representació, de lligam amb el passat, etc. des de l’Antiguitat i la continuïtat d’aquesta concepció, juntament amb la reutilització purament funcional, d’aquests materials al llarg dels segles posteriors.
Pel que fa a les produccions artístiques en pedra, es continuarà amb els estudis sobre elements ornamentals i de representació dels espais públics i privats (epigrafia, escultura i arquitectura). Centrarem el nostre interès en la producció dels tallers (officinae) de Tarraco i Barcino. Donarem especial atenció, per una banda, als monuments honorífics i de representació pública, la seva distribució i influència en la resta de ciutats de la província Hispania Tarraconensis, i a les relacions tipològiques dels models iconogràfics de la estatuària. Finalment, tindrem en consideració aspectes relacionats amb el component social, com són els contextos monumentals, els usos, adaptacions i reutilitzacions, així com també el perfil de les persones que encarreguen aquestes produccions artístiques.