• Contacte
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Qui som
    Investigadors en arqueologia
    • Salutació del director
    • Institució
    • Organització
    • Personal
    • Memòries
    • Convenis
    • Igualtat
    • Presència institucional
    • Excel·lència en RH
    • Treballar a l’ICAC
    • Portal de la transparència
    • Protecció de dades
    • Perfil del contractant
    • Facturació electrònica
    • Contacte
  • Recerca
    Generem coneixement
    • Grups de recerca
    • Personal investigador
    • Projectes
    • Publicacions científiques
    • Laboratoris
    • Ciència oberta
    • Tesis doctorals
    • Accions MSC
  • Formació
    Arqueòlegs de demà
    • Màster en Arqueologia Clàssica Aplicada
    • Doctorat interuniversitari en Arqueologia Clàssica
    • Altres programes
  • Difusió
    Connexió amb la societat
    • Activitats de l’ICAC
    • Activitats dels investigadors
    • Transferència del coneixement
    • Toquem Pedra
    • Patrimoni en 3D
    • Diaris de Campanya
  • Serveis
    Eines i suport a la recerca
    • Centre de documentació i Biblioteca
    • Unitat d’Estudis Arqueomètrics
    • Servei de publicacions
    • Plataformes científiques
    • Unitat de Transferència i Impacte Social
  • Actualitat
    Què hi ha
    de nou?
    • Notícies
    • Agenda
    • Butlletí Archeonea
    • Premsa
    • Subscripció

Notícies

/ Actualitat / Notícies / Entrevista

“La dansa crea un imaginari segons com es representa”

Conversa amb els editors del llibre ‘Danses imaginades, danses relatades’

Entrevista10 novembre 2015

D'esquerra a dreta, Licia Buttà, Francesc Massip, Eva Subías i Jesús Carruesco.

Licia Buttà (URV)

Francesc Massip (URV)

Eva Subías (URV)

Jesús Carruesco (URV-ICAC)

Licia Buttà (URV), Jesús Carruesco (URV-ICAC), Francesc Massip (URV) i Eva Subías (URV) són els editors del llibre Danses imaginades, danses relatades. Paradigmes iconogràfics del ball des de l’antiguitat clàssica fins a l’edat mitjana. L’obra, volum 1 de la nova col·lecció de l’ICAC Trama, s’inscriu dins de la recerca dels grups Iconodansa (Grup d’investigació sobre iconografia de la dansa a l’Edat Mitjana) i LAiREM (Literatura, Art i Representació a la llarga Edat Mitjana).

El 26 de novembre, presentació del llibre.

Quin és el fil conductor del llibre?
La dansa com a element simbòlic a través de la seva representació, des de l’antiguitat clàssica a l’edat mitjana. Un element simbòlic d’un paradigma cultural, tant quan es representa a través de la imatge (iconografia) com a través del text (històric o literari).

Per això el títol és “danses imaginades” i “danses relatades”.
Exacte. Hi ha capítols centrats en obres literàries, com la Divina comèdia de Dante, i d’altres centrats en obres iconogràfiques, de representació visual de la dansa. No hem volgut fer una història de la dansa, sinó subratllar l’imaginari que es crea i es transmet a partir d’una forma de representar-la.

D'esquerra a dreta, Francesc Massip, Eva Subías, Jesús Carruesco i Licia Buttà.
D’esquerra a dreta, Francesc Massip, Eva Subías, Jesús Carruesco i Licia Buttà.

Tota cultura té dansa?
Sí, és omnipresent en totes les cultures, i està relacionada amb la religió, ja sigui a través del ritual o de la recerca de l’espiritualitat. En la Grècia clàssica la dansa té un sentit cívic. Segles més tard la tendència és al misticisme, a la dansa com a forma de contactar amb la divinitat, com a èxtasi.

La dansa és omnipresent en totes les cultures, i està relacionada amb la religió, a través del ritual o la recerca de l’espiritualitat

També sorgeix la dansa macabra.
Sí, a finals del segle XIV hi ha una eclosió de la dansa de la mort o dansa macabra a Europa. Inquietava a l’Església perquè era poc cristiana, però al final la converteix en eina d’evangelització a Amèrica. Hi va tenir èxit perquè la teatralitat i l’espectacularitat americanes ja lligaven amb aquestes danses d’esquelets.

Com les que encara fan al poble de Verges!
Sí, és una pervivència de la dansa de la mort, avui integrada dins de la Passió.

2

Cap dansa és innocent?

Sempre està connotada, almenys la dansa de la qual tenim notícia, perquè de les espontànies no en tenim rastre. La dansa té un valor ritual, polític, social.

A l’edat mitjana la dansa és ambigua: sacra i virtuosa, però alhora profana i luxuriosa

Ja a Grècia.
Sí, a la polis la dansa té un paper clau com a organitzadora de l’espai (en grec és chôros). A Roma ballen, però no és un fenomen tan central. De fet, la dansa de matriu grega s’escampa a través de la cristianització: hi  ha una hel·lenització d’Occident a través del cristianisme. La mateixa dansa en rotllana o rodona ve del chorós grec (és a dir, ‘cor’). A l’edat mitjana la dansa és ambigua: d’una banda, element ordenador, sacre, de virtuts i de perfecció divina, i de l’altra, està condemnada com a element profà, luxuriós, pecaminós, diabòlic, de vici.

Feu una recerca innovadora.
La nostra voluntat ha sigut tractar amb diferents estudis la continuïtat de la dansa, com es manté en èpoques diferents i amb quines ruptures en les formes, i la importància que això té.

Text i fotos: Carme Badia i Puig

“La coralitat articula l’espai de l’antiga Grècia” (entrevista a Jesús Carruesco)

COMPARTEIX:
Imprimir PDF
« El director de l’ICAC, jurat del Premi Joan Oró de divulgació científica
“L’escriptura ibèrica neix per raons comercials” »

Actualitat

  • Notícies
  • Agenda
  • Butlletí Archeonea
    • Històric Archeonea
  • Premsa
  • Subscripció
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Telèfon: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Avís legal · Política de cookies
Aquesta web és al PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord