Membres
Dra. Anna Gutiérrez (responsable)
Dra. Diana Gorostidi (URV-ICAC)
Dra. Isabel Rodà
Dra. Eugènia Estop (UAB)
Dra. Montserrat Claveria (UAB)
Dr. Lluís Casas (UAB)
Dr. Antonio Peña (UAB) (fins 2021)
Dra. Pilar Lapuente
Dra. Begoña Soler
Dr. Aureli Àlvarez
Dra. Maria-Pia Darblade
Dr. Piero Berni
Dra. Simona Perna
Dra. Oriane Bourgeon
Dr. Manuel Parada (UVA-ICAC)
Dr. Juan Antonio Antolinos
Dr. Alessandro Ravotto
Anna Artina
Laura Galán
Raúl Aranda
Hugo Feliu
Pablo Varona (Uni. Perugia-ICAC)
Teresa Buey (URV)
Sarai García (UAB)
El grup s’ articula entorn a dues línies de recerca:
Per la part dels estudis arqueomètric i de materials, els objectius dels propers anys es centraran en 2 grans aspectes. Per una banda, el desenvolupament de nous mètodes analítics que permetin anar més enllà en la identificació i diferenciació de materials lapidis indistingibles a simple vista (especialment marbres blancs, blanc/grisos i vetejats) amb un èmfasis especial en els materials peninsulars i pirinencs, l’ús dels quals s’ha anat posant en evidència durant els darrers anys. Per altra banda, com es configura el rol d’aquests marbres i altres materials (calcàries d’Espejón de Soria, broccatello de Tortosa, imitacions en vidre de marbres) com a mitjà d’expressió simbòlica de prestigi polític, de poder econòmic, d’auto-representació, de lligam amb el passat, etc. des de l’Antiguitat i la continuïtat d’aquesta concepció, juntament amb la reutilització purament funcional, d’aquests materials al llarg dels segles posteriors.
Pel que fa a les produccions artístiques en pedra, es continuarà amb els estudis sobre elements ornamentals i de representació dels espais públics i privats (epigrafia, escultura i arquitectura). Centrarem el nostre interès en la producció dels tallers (officinae) de Tarraco i Barcino. Donarem especial atenció, per una banda, als monuments honorífics i de representació pública, la seva distribució i influència en la resta de ciutats de la província Hispania Tarraconensis, i a les relacions tipològiques dels models iconogràfics de la estatuària. Finalment, tindrem en consideració aspectes relacionats amb el component social, com són els contextos monumentals, els usos, adaptacions i reutilitzacions, així com també el perfil de les persones que encarreguen aquestes produccions artístiques.