• Contacte
  • Intranet
  • CAT
  • ES
  • EN

ICAC

Institut Català d'Arqueologia Clàssica

  • Qui som
    Investigadors en arqueologia
    • Salutació del director
    • Institució
    • Organització
    • Personal
    • Memòries
    • Convenis
    • Igualtat
    • Presència institucional
    • Excel·lència en RH
    • Treballar a l’ICAC
    • Portal de la transparència
    • Protecció de dades
    • Perfil del contractant
    • Facturació electrònica
    • Contacte
  • Recerca
    Generem coneixement
    • Grups de recerca
    • Personal investigador
    • Projectes
    • Publicacions científiques
    • Laboratoris
    • Ciència oberta
    • Tesis doctorals
    • Accions MSC
  • Formació
    Arqueòlegs de demà
    • Màster en Arqueologia Clàssica Aplicada
    • Doctorat interuniversitari en Arqueologia Clàssica
    • Altres programes
  • Difusió
    Connexió amb la societat
    • Activitats de l’ICAC
    • Activitats dels investigadors
    • Transferència del coneixement
    • Toquem Pedra
    • Patrimoni en 3D
    • Diaris de Campanya
  • Serveis
    Eines i suport a la recerca
    • Centre de documentació i Biblioteca
    • Unitat d’Estudis Arqueomètrics
    • Servei de publicacions
    • Plataformes científiques
    • Unitat de Transferència i Impacte Social
  • Actualitat
    Què hi ha
    de nou?
    • Notícies
    • Agenda
    • Butlletí Archeonea
    • Premsa
    • Subscripció

Notícies

/ Actualitat / Notícies / Uncategorized @ca

Solcant la història, alumnes especials aprenen arqueologia amb l’ICAC

12 febrer 2016

Un arqueòleg mostra ceràmica romana a un alumne de l'Escola Solc.

Que alumnes d’educació especial coneguin l’arqueologia vivint-la.

Aquest és l’objectiu de Solcant la història, un projecte innovador que ha engegat l’ICAC amb l’Escola Solc de Tarragona i el Camp d’Aprenentatge de la ciutat de Tarragona, i amb la col·laboració de la revista Fet a Tarragona.

Com a experiència pilot, un centre de recerca en arqueologia, l’ICAC, obre les portes a alumnes d’educació especial i els connecta amb un coneixement i uns professionals a què no arribarien d’una altra manera. És en aquest sentit que Solcant la història, fruit de la voluntat de tres institucions, és una experiència única i pionera amb un format didàctic inèdit.

En concret, durant el curs 2015-2016 un total de 32 nois i noies d’entre 7 i 20 anys “solquen la història” participant en un seguit d’activitats teòriques i pràctiques que els endinsen en el món de la investigació arqueològica i en el dia a dia d’un arqueòleg amb l’objectiu que descobreixin l’arqueologia de forma experimental.

Més informació: Solcant la història

Una troballa desperta la curiositat

L’interès per la reconstrucció del passat va començar a principi de curs, quan aquests alumnes van trobar un fòssil marí a l’escola. A partir d’aquí van treballar a l’aula i van preparar preguntes que van poder fer a un arqueòleg de l’Institut a través de videoconferència. La sessió va ser molt activa i entusiasta.

 Videoconferència entre els alumnes i un arqueòleg de l'ICAC.
Videoconferència entre els alumnes i un arqueòleg de l’ICAC.

Poc després, al desembre, van visitar la seu de l’Institut. Aquell dia van assistir a una xerrada molt participativa a la Sala d’actes sobre què és l’arqueologia i quina funció social té. A més, el director els va acompanyar per ensenyar-los les instal·lacions.

El director de l'ICAC, a la dreta, acompanyant els alumnes a la biblioteca.
El director de l’ICAC, a la dreta, acompanyant els alumnes a la biblioteca.

Al llarg de la jornada van poder conèixer de prop diversos aspectes de la disciplina: l’anàlisi petrogràfica (arqueometria), l’anàlisi de restes de fauna (zooarqueologia), la documentació de material ceràmic (a través de la fotografia) i  també van poder comprendre la importància de la biblioteca com a font de documentació de l’arqueòleg.

Xerrada a la Sala d’actes de l’ICAC.
Xerrada a la Sala d’actes de l’ICAC.
Visita al laboratori de la Unitat d’Estudis Arqueomètrics de l'ICAC.
Visita al laboratori de la Unitat d’Estudis Arqueomètrics de l’ICAC.
Una zooarqueòloga ensenya restes òssies d’animals.
Una zooarqueòloga ensenya restes òssies d’animals.

Fins al juny estan previstes moltes més sessions, impartides tant per professionals de l’ICAC com per professors de l’escola Solc i del Camp d’Aprenentatge. Entre aquestes activitats, destaquen els tallers d’arqueologia, les projeccions de vídeos i la sortida a la pedrera romana romana del Mèdol, molt estudiada per l’ICAC.

 

COMPARTEIX:
Imprimir PDF
« Termini obert per presentar comunicacions al 3r Congrés Internacional d’Arqueologia i Món Antic
“Les províncies alpines són districtes militars, sota l’autoritat de l’emperador” »

Actualitat

  • Notícies
  • Agenda
  • Butlletí Archeonea
    • Històric Archeonea
  • Premsa
  • Subscripció
Consorci integrat per:
Centre CERCA:
Centre acreditat:
Plaça d’en Rovellat, s/n, 43003 Tarragona
Telèfon: 977 24 91 33 · info@icac.cat
© 2025 ICAC · Avís legal · Política de cookies
Aquesta web és al PADICAT
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.D'acord