Bones notícies per al GIAP (ICAC) amb els resultats de l’última convocatòria Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) de la Unió Europea!
L’equip d’arqueologia computacional incorporà un nou projecte que té com a objectiu reconstruir la xarxa de transport romana.
També, donem l’enhorabona als nostres col·legues de l’Institut des Sciences de l’Évolution – Montpeller (ISEM UMR 5554), que han estat guardonats amb un ajut MSCA que inclou un accèssit al GIAP en el projecte.
Un nou projecte sobre la influència de la xarxa de transport romana sobre l’urbanisme i la perdurabilitat de l’Imperi romà.
L’arqueòleg Andrew McLean ha ideat el projecte “Reconstructing Roman Road Network for the understanding of Urban development (R3NUrb)”, que a l’ICAC serà supervisat pel Dr. Hèctor A. Orengo (ICREA-ICAC) i la Dra. Alexandra Livarda (investigadora Ramón y Cajal al grup GIAP).
El Dr. Andrew McLean va completar la seva tesi doctoral a la Universitat d’Edimburg, on ha estat investigador associat a la School of History, Classics and Archaeology. Els seus interessos de recerca es centren especialment en l’economia de l’Adriàtic romà.
Els seus enfocaments metodològics inclouen SIG i anàlisi estadística, amb un èmfasi particular en ampliar l’anàlisi tradicional de Least Cost Path (LCP) mitjançant l’ús de la teoria de circuits per a modelar el moviment marítim. A través d’això està familiaritzat amb QGIS, R, Circuitscape, shell scripting i llenguatges de programació com Julia i Python.
Ell mateix presenta el projecte R3NUrb amb el següent resum:
La conquesta, l’ocupació i el domini romà sobre gran part de l’Europa actual i més enllà van marcar un fort canvi en els patrons socials, culturals i econòmics de la zona. Dos dels canvis més importants i duradors van ser l’establiment d’una nova xarxa de transport i el desenvolupament a gran escala de les ciutats.
La connectivitat continua sent vista com un factor essencial en l’anàlisi de l’expansió de la urbanització, les migracions, l’economia antiga i la transmissió d’idees. A l’Antiguitat la connectivitat només es podia aconseguir mitjançant el moviment per terra, riu i mar, i havia de dependre de la xarxa de transport disponible.
No obstant això, fins ara, no existeix cap anàlisi de la comunicació, el comerç, la distribució de persones i recursos, i l’economia en general, que consideri activament la xarxa de transport, l’únic element que va fer possible la connectivitat, a escala imperi i, per tant, no s’ha intentat entendre la seva influència en l’urbanisme ni la seva influència a llarg termini.
Això es deu en gran part a la manca de reconstruccions completes dels sistemes de vies romanes. Tot i que se sap molt sobre les carreteres i altres elements de la xarxa de transport romana, aquest coneixement és parcial i manca d’integració. La xarxa de transport per carretera està plena d’espais buits i enllaços trencats que impedeixen el desenvolupament d’un sistema integrat apte per a anàlisis a gran escala i l’ús d’enfocaments quantitatius i computacionals.
El projecte R3NUrb abordarà aquests problemes mitjançant la reconstrucció de tota la xarxa de transport romana i la seva aplicació per a l’anàlisi de la influència de la connectivitat en el procés d’urbanització, la distribució urbana i l’èxit a llarg termini dels centres urbans.
Per a aconseguir-ho, R3NUrb emprarà una combinació innovadora de metodologies de la computació, la teledetecció i la geoestadística. Aquest enfocament pot conduir a una nova visió de la mobilitat, el transport i la urbanització a escala panromana i, per tant, pot obrir nous horitzons en l’estudi de la connectivitat i l’urbanisme en el passat.
Informació original publicada en anglès a la web del grup GIAP, aquí
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.