Els dies 15, 16 i 17 de novembre se celebra la segona Reunión científica internacional. La cantera y el monumento (2). El proyecto arquitectónico y la organización de la obra en época antigua, organitzat per la UNED i el grup de recerca ArPA-LIRA en el marc del projecte de recerca SULMARE: Sulcato marmore ferro. Canteras, talleres, artesanos y comitentes de las producciones artísticas en piedra en la Hispania tarraconensis. (PID2019-106967GB-I00), que lideren les investigadores Diana Gorostidi (URV-ICAC) i Pilar Lapuente (UniZar-ICAC).
S’hi podrà assistir presencialment o telemàticament! Si ets estudiant, l’activitat està reconeguda amb 0.5 ECTS. Més informació.
A l’antiguitat, la praxi de la construcció exigia que el programa constructiu, elaborat per l’arquitecte, fos rebut i materialitzat pel cap d’obra i pels tallers i els obrers que hi treballaven.
El procediment operatiu es basava en una transposició a la realitat de les dades volumètriques i espacials correctament adquirides, gràcies a sòlids coneixements tecnicogeomètrics.
Aparentment, era un procés purament tècnic que depenia sobretot de la capacitat del personal encarregat de l’obra. En realitat, hi intervenien nombrosos factors, com la relació entre el monument i els materials emprats o les necessitats que comporta el desenvolupament del cantaire de construcció. És a dir, tots aquells canvis o ajustaments que imposa la mateixa activitat constructiva. Aquest fenomen, a més, acostumava a generar solucions originals i innovadores.
La reunió científica internacional “La cantera y el monumento (2)” forma part de la sèrie d’actes derivats de la publicació de l’obra col·lectiva La Cava i el Monument. Materiali, officinae, sistema di costruzione i produzione nei cantieri di età imperiale (editat per Edizioni Quasar el 2020, amb la col·laboració de l’ICAC).
En aquesta segona part es pretén tractar de manera específica el procés de construcció en l’època antiga: el projecte i l’organització de l’obra. Això inclou l’elaboració del propi projecte i totes les conseqüències que la transposició a la realitat implica en les activitats de l’obra.
Dirigit per: Serena Vinci (UNED), Virginia García-Entero (UNED), Diana Gorostidi (URV-ICAC) i Adalberto Ottati (Univ. Pablo de Olavide).
Organitza: